22 October 2009

Syukur, syukurlah

Manusia selalu sahaja mendapat rezeki yang jelas sekali datangnya daripada kurniaan Allah s.w.t. Namun, mereka sering alpa dan bermegah dengan apa yang ada sehingga mereka lupa rezeki tersebut adalah daripada Allah.. Bahkan mereka terlalu mengagungkan usaha mereka lebih daripada Allah.. Jika mereka ditanya bagaimana datangnya kekayaan itu, mereka akan mulakan cerita dengan kepayahan mendapat modal, jatuh bangun perniagaan dan akhir sekali kejayaan setelah penat berusaha.

Mereka lupa, siapa yang memberikan idea dan keinginan untuk menjadi kaya, keinginan mereka untuk memulakan sesuatu kerja atau perniagaan dan keinginan dan idea mereka untuk membentuk cita-cita.

Mereka lupa siapa yang menyedarkan mereka tentang kehidupan dengan memberikan ujian kejatuhan dan nikmat pembangunan diri dan rezeki tersebut. Mereka lupa mengapa mereka dijatuhkan dan mengapa mereka dibangunkan. Kenapa mereka tidak dijatuhkan terus-terusan??? Mengapa perlu mereka merasai kejatuhan tersebut?? Mengapa mereka tidak diberikan kesenangan berpanjangan??

Mereka lupa mengapa mereka diberi kejayaan setelah berusaha? mengapa mereka diberi kekayaan setelah berjaya? Bukankah Allah itu maha berkuasa memberikan mereka kekayaan tanpa uasaha? Bukankah Allah mampu memberikan kekayaan tanpa kejayaan?

Persoalan-persoalan tersebut hanya mampu dijawab oleh mereka yang pernah melaluinya. Namun,persoalan tersebut tidak akan timbul bagi orang-orang yang bersyukur dan berpegang teguh pada tali Allah..

Secara keseluruhannya, Allah memberikan kita bermacam-macam liku kehidupan adalah untuk kita sentiasa sedar landasan kita dan merasai nikmatnya sesuatu yang kita kecapi supaya akhirnya kita bersyukur dengan apa yang digenggam.

No comments:

Post a Comment