30 August 2009

Mimpikan Impian 2

Masuk pulak tingkatan dua, tahun 2000. Tahun milennium. Sebelum tu heboh pasal Y2K. Aku langsung tak tau apa-apa. Cuma aku faham skit, y2k tu tentang komputer.

Masa tingkatan 2 ni, sekolah bertukar menjadi dua sesi. Tingkatan 1 dan 2 sebelah petang, 3,4,& 5 sebelah pagi. Jadi, utk sesi petang, ada pemilihan ketua organisasi, persatuan dan kelab sendiri la. Masa tu, aku hanya ada satu organisasi je - Pengawas PSS je -. Tapi alhamdulillah, aku dilantik menjadi ketua untuk sesi petang tu. Aku tak dapat nak bagi bayangan macam mana perasaan aku masa tu sebab itulah kali pertama aku dilantik sebagai administrator.

Beberapa minggu lepas tu, ada pulak perjumpaan ahli surau di Asrama. Aku lupa dah macam mana aku boleh dipanggil perjumpaan tu. Kalau tak silap, dia kira dari segi kehadiran waktu solat subuh. Tambah lagi aku selalu jugak azan masa tak ada orang nak azan.

Aku terpilih menjadi muazzin tetap (Subuh, Maghrib & Isyak) kat surau tu. Nak tau, selalu je aku tengok carta organisasi surau tu. Aku perhati betul-betul satu persatu sampailah kepada nama aku. Aku cuba menjadi orang lain kemudian menilai, layak ke tak nama tu ada kat situ. Tapi selalu tak pernah dapat jawapan. Dalam diri aku, aku bangga kerana ada orang yang percayakan aku. Memang itu cara aku.

Tahun ni juga sekolah ada enganjurkan sukan oalahraga peringkat sekolah. Tahun lepas tak ada sebab sekolah menjadi tuan rumah untuk sekan peringkat PPD (ada 3 daerah - Tanam Merah-Machang-Jeli). Aku macam biasa, terpilih mewakili rumah kuning. Kat sekolah aku, pakai nama kereta (Merah - Saga, Biru - Wira, Kuning - Satria, Hijau - lupa pulak). Jadi, aku dalam rumah Kereta Satria. Aku mendaftar untuk menyertai acara 5000 meter. Sebabnya, masa darjah 6 dulu, aku wakil sekolah untuk acara merentas desa 6KM. Jadi, aku yakin dapat menamatkan larian. Aku tak pernah terfikir pun untuk menang sebab sekolah aku ni adalah antara sekolah yang melahirkan ramai atlit di PPD. Tapi alhamdulillah, akhirnya aku menamatkan larian di tempat ketiga. Ok la tu sebab tempat kedua disandang pelajar tingkatan 5, tempat pertama pula daripada pelajar tingkatan 4. Aku yang setahun jagung ni dikira paling berjaya la kot..Hehehe

Tahun 2000 ni tak banyak yang menarik. Cuma aku tak boleh lupa, tugas aku tiap-tiap hari adalah ambil kunci PSS then bukak. Tiap-tiap kali waktu rehat, aku cuma habiskan masa kt PSS je. Dah dekat-dekat nak habis masa rehat tu, baru aku keluar untuk cari makan skit. Slalunya kuih je. Air pun tak.

Masa tingkatan dua la aku terfikir, bestnya kalau dapat jadi pelajar contoh kat sekolah. Jadi pelajar yang dikenali guru-guru dan pelajar sebagai orang yang mengharumkan nama sekolah...to be continue on tingkatan 3

2 comments:

  1. hebat mu ni.. Aku bangga.. But one more time.. Elok aku rasa mu ada kereta satria.. Join Aku skali.

    ReplyDelete
  2. heh heh..tak sesuai la dgn aku kalau satria. susah nk bwk family..perdana ok.. kui kui kui...

    ReplyDelete