26 August 2009

Mimpikan Impian 1

dulu masa kecik-kecik, selalu je aku angankan untuk menjadi orang pertama dalam kelompok yang besar. Aku masih tak tau, apa maksud impian aku tu.

Masa di tingkatan satu, aku mulai matang. Melihatkan keadaan dan penampilan diri aku, aku agak pasti bahawa segala impian tu hanyalah angan-angan yang terpengaruh daripada komik dan televisyen sahaja.

Permulaan kepada segala-galanya apabila cikgu Bahasa Inggeris aku masa tingkatan satu tu, Puan Sabariah, merupakan seorang guru perpustakaan. Satu hari tu, dia nak cari pengawas perpustakaan. Pengawas PSS tu pakai baju biru. Kebetulan aku ada baju sekolah warna biru (baju untuk murid tahun 6 sekolah lama aku). So, aku pun angkat la tangan untuk jadi pengawas PSS. Padahal, masa kat sekolah rendah dulu, aku x reti pun nak pinjam buku kat PSS. Maklumlah, aku ni dulu jenis yang sangat senyap, kurang bergaul dan sangat susah untuk bertanya. Maka, jadilah aku pengawas perpustakaan sekolah dengan rasminya, dan terus memakai uniform warna biru, lain dari murid-murid (masa tu dipanggil pelejar lagi) biasa. Dekat hujung-hujung tahun tu, aku diterima masuk untuk menginap di asrama sekolah. Maka. bermula pula kisah aku berdikari. Tapi, x banyak yang betul-betul menyusahkan kehidupan aku di asrama sebab aku memang selalu je uruskan diri sendiri masa kat umah sejak darjah satu lagi. Basuh baju, basuh kasut, jaga kenderaan aku yang paling aku sayang (basikal) sampailah kepada menguruskan masa aku (kecuali bangun tidur pagi). Semuanya mamang dah aku amalkan. Jadi, aku tak kekok sangat tinggal berdikari di Asrama. Apa yang aku hadapi adalah, perhubungan dengan lebih ramai orang, yang selama ni tak pernah aku lalui. Hmmm...

Pernah jugak kena ragging kat senior. Tapi aku tak sedar pun aku kena ragging. Hehehe, maklumlah, sejarah pergaulan aku sangat lemah. So, bagi aku biasa je dengan semua tu..

Masuk pulak tangkatan dua.... (bersambung)

No comments:

Post a Comment